|  KOMENTE  |  HISTORI  |   POLITIKĖ  |  OPINIONE  |  ADRESARI  |  ARKIVI 

 

 

   
 

Trillimi i radhės: Skėnderbeu "mbret"

 
 

 

14 tetor 2003 / TN

Dr. Aurel PLASARI

Skėnderbeu "mbret" ėshtė njė pėrfytyrim qė ka ekzistuar nė traditėn popullore shqiptare, sė paku qysh kur na mėsonin nė fillore vargjet: "Mbre'n e Shqipėrisė/ Skėnderbenė me nam...". Nė njė variant tė tillė popullor fjala "mbret" ka, padyshim, njė kuptim mjaft mė tė zgjeruar se ai i sė drejtės shtetėrore karakteristike pėr Kohėn e Mesme, si dhe pėr atė moderne. Por qė variante tė tilla popullore tė kalojnė edhe nė shkencėn e historisė i pengon njė kufi, i cili ėshtė i domosdoshėm pėr tė veēuar historinė nga miti, pėr tė ndaluar mbathjen e historiografisė me legjenda.

Statusi juridik i Komandantit tė Lidhjes sė Lezhės (Gjergj Kastriotit, Skėnderbeut) si dhe marrėdhėniet e tij me Shtetin e Papėve, qė ishte shteti mė i rėndėsishėm i kohės sė tij, me Mbretėrinė Hungare, Mbretėrinė e Aragonit (posaēėrisht mbretin Alfons dhe, mandej, Ferrante), Republikėn e Venedikut dhe Senatin e saj, Dukatin e Milanos etj. janė tanimė tė dėshmuara gjerėsisht nga burime tregimtare, si dhe dokumente arkivore. Nė njė gjendje tė kėtilltė tė  realitetit tė fakteve, qė del prej kėtyre burimeve, informacioni i dhėnė dhe i pėrsėritur kohėn e fundit nga disa media tė shkruara shqiptare (i riprodhuar tanimė edhe nė site tė internetit): "Vatikani zbulon vulėn mbretėrore tė Skėnderbeut" nuk mund mos tė tėrheqė vėmendjen. Pėr mė shumė, kur njė informacion i tillė paraprihet nga mbititulli "Arkivi Sekret i Vatikanit nxjerr nė dritė mandatin qė shpall mbret Skėnderbeun" apo vijohet nga nėntitulli "Mandati ėshtė i shkruar nė pergamen, ku janė varur dy vula origjinale shtetėrore: njėra ėshtė vula shtetėrore e Skėnderbeut dhe tjetra e noterit Johannes Borcius de Grillis".

Pra, sė rishti Arkivi "sekret" i Vatikanit, si nė rastin e "zbulimit" tė tė quajturit "dorėshkrim shqip i vitit 1210 i Theodor Shkodranit", qė ende nuk u nxor nė dritė. Madje sė rishti njė dokument "i shkruar nė pergamenė", pikė pėr pikė si ai i Theodorit nga Shkodra. Bėhet e nevojshme, nė njė gjendje tė tillė, tė kujtohet se Arkivi i quajtur "sekret" i Vatikanit (Archivio Segreto Vaticano), sa i pėrket dokumentacionit mbi Arbėrinė e epokės skėnderbeiane, nuk pėrbėn ndonjė "sekret" tė madh, sikurse lihet tė kuptohet. Nga ana tjetėr, nuk ėshtė serioze qė me emrin e tij tė sugjestionohet me tė tepėrt lexuesi.

Arkivi nė fjalė quhet "i hapur pėr    konsultim" prej kohės sė papės Luan III dhe i riorganizuar disa here mė vonė. Nė ditėn e sotme (fund i shkurtit 2003) aty lejohet konsultimi deri nė gjithė papnimin e Benediktit XV (22 janar 1922), ndėrsa pėr disa fonde tė tjera, "tė nunciaturave", deri mė 1939. Fondet e tij kryesore, nė tė cilat ndodhen edhe njė shumicė e madhe dokumentesh qė kanė lidhje me historinė tonė, janė Regjistrat Vatikanė, Regjistrat Lateranas, pėrmbledhjet "Rationes Camerae", Arkivi Koncistorial etj., tė pėrshkruara pėrimtisht nė skedarin "Garampi".Ky ėshtė njė skedar monumental, fryt i nismės sė arkivistit Giuseppe Garampi kur ishte prefekt i Arkivit Sekret tė Vatikanit nė vitet 1751#8209;1752, qė pėrbėn ende sot tė vetmin Tregues tė Pėrgjithshėm simbas emrave dhe lėndėve tė dokumentacionit tė Arkivit nė fjalė deri thuajse nė gjithė shek. XVIII.

Pėr dokumentet qė lidhen me Arbėrinė dhe me Skėnderbeun, kėtė arkiv "sekret" e kanė kaluar pėr duarsh shumė hulumtues tė huaj, si Raynaldi, vijues i Baronius#8209;it, qė edhe botoi njė shumicė dokumentesh prej kėtij arkivi nė veprėn shumėvėllimėshe Vjetarėt kishtarė (vėll. XIX dhe XX, Colonniae Agrippinae 1694); Wadding, qė po ashtu i botoi nė Vjetarėt e tė Vegjėlve ose Urdhrit tė tretė (vėll. XI;XIII, Romae 1734;1735); Farlati pėr veprėn e tij Iliriku i Shenjtė (vėll. VII, Venetiae 1871) etj.

Dokumente tė epokės nė fjalė, pėrfshi edhe asish qė lidhen me Arbėrinė dhe Skėnderbeun, nxorėn e botuan edhe August Theiner nė Monumente tė Vjetra qė ilustrojnė Historinė e Hungarisė sė Shenjtė (vėll. I;II, Romae 1859#8209;1860) dhe Monumente tė Vjetra qė ilustrojnė Historinė e Sllavėve tė Jugut (vėll. I dhe II, Romae 1860#8209;1863), Makušev nė Monumente Historike tė Sllavėve tė Jugut (vėll. I Warsawa 1874; vėll. II Beograd 1882), historiani i papėve Ludwig von Pastor nė veprėn e vet madhore Histori e papėve (vėll. I#8209;II, Freiburg im Breigau 1901), treshja Thallóczy & Jirecek & Sufflay nė Akte dhe Diploma qė ilustrojnė Ēėshtje tė Arbėrisė mesjetare (vėll. I#8209;II, Vidobonae 1913, 1918), Jorga nė disa pjesė tė vėllimeve Shėnime dhe fragmente pėr t'i shėrbyer historisė sė kryqėzatave nė shek. XV (Paris#8209;Bucarest 1899#8209;1915), Cordignano & Valentini nė Sprovė e njė Regesti historik (Scutari 1937), Jovan Radonic nė Gjergj Kastrioti Skėnderbeu dhe Arbėria e shek. XV (Beograd 1942) etj.

Jo tė gjithė i volėn kėto burime nė vend, d.m.th. nė Arkivin e Vatikanit, por i shfrytėzuan nė mėnyrė tė tėrthortė: burim mbas burimi, ndėr ta edhe emra autoritarė, si Farlati, Šyfflay, Radonic etj. Sa pėrket drejtpėrsėdrejti fondet pėr Arbėrinė e kohės sė Skėnderbeut dhe vetė Skėnderbeun, nė shek. XX atė e kanė hulumtuar dhe rihulumtuar studiues nė zė, si Giuseppe Valentini, Matteo Sciambra, Ignazio Parrino etj. Prej punės sė zellshme tė tė treve rezultuan, pėr shembull, studimi i rėndėsishėm Arbėria dhe Skėnderbeu nė planin e pėrgjigjshėm tė kryqėzatės sė Kalikstit II (Grottaferrata 1967) dhe vepra e rėndėsishme "Liber Brebium" i Kaliksit III. Kryqėzata, Arbėria dhe Skėnderbeu (Palermo 1968). Fryt i punės sė tyre nė kėtė arkiv, i nxjerrė nė krye nga Parrino#8209;ja, ishte e dhe vėll. I i pėrmbledhjes me dokumente Akte tė Arbėrisė Vatikane (Roma 1968).

Kjo nuk do tė thotė se Arkivi (Sekret) i Vatikanit ėshtė njė gurrė e shterur pėr hulumtuesit. Pėrkundrazi, ai mbetet ende njė minierė e hulumtuar vetėm pėrcipė, prej sė cilės mund tė priten oseēast befasime. Por pikėrisht prej kėsaj gjendjeje nuk kemi tė drejtė qė prirjen e publikut shqiptar pėr tė pritur "befasimet" ta shpėrdorojmė njė e dy me "zbulime" dokumentesh tė zbuluara, me manipulimin e tyre, qoftė edhe me premtime pėr nxjerrjen dikur nė dritė tė njė dokumenti qė dikush e paskėsh zbuluar prej vitesh, por nuk ia jep ende publikut. Vjen njė ditė dhe shpėrdorimi kėsisoj i pritjes sė publikut ēon nė njė dukuri tė njohur, qė quhet "zhgėnjim i pritjes", e cila bėn qė atėherė edhe zbulimet e vėrteta tė mos besohen, tė refuzohen. Edhe dokumenti me tė cilin mėtohet se "Vatikani zbulon vulėn mbretėrore tė Skėnderbeut", apo "Arkivi Sekret i Vatikanit nxjerr nė dritė mandatin qė shpall mbret Skėnderbeun" etj., ėshtė njė dokument i zbuluar prej kohėsh, i lexuar, madje edhe i botuar. Dallimi thelbėsor mes pėrmbajtjes sė tij tė njohur dhe mėtimit tė sotėm ėshtė se nė tė nuk pėrmendet nė asnjė vend titulli "mbret" pėr Skėnderbeun dhe as lihet tė nėnkuptohet ndonjė titull i tillė, sikurse u shėrbehet sot ky dokument lexuesve.

Qė ėshtė fjala pėr njė "zbulim tanimė tė zbuluar" del edhe prej pohimit tjetėr: "Pėrmbyset njė nga datimet e nxjerra gabim nga studiuesit shqiptarė. Me zbulimin e mandatit tė Skėnderbeut nga Arkivat Sekrete tė Vatikanit hidhet poshtė datė e shkruar deri mė tani pėr kėtė dokument. Viti 1463 vėnė nga studiuesit shqiptarė nuk vlen mė. Kjo datė thuhet se ėshtė vendosur pa e pasur nė dorė dokumentin, as origjinalin, as kopjen. Ndaj argumentohet gabim ky datim". Ky pohim nė gjuhėn profesionale quhet thjesht mashtrim. Kėtė dokument e ka kaluar pėrduarsh, nė origjinal, pėr shembull Lorenzo Tacchella, gjatė punės sė tij nė fondet e Arkivit Sekret tė Vatikanit. Nė rastin e Tacchella#8209;s jo vetėm nuk bėhet fjalė pėr ndonjė "studiues shqiptar", por pėr njė specialist qė ka kaluar pėr duarsh pikėrisht origjinalin e dokumentit, qė ndohet nė Dollapin XXXIX, fondi Diversa Cameralia i Dhomės Apostullore, 30, fl. 134 recto#8209;verso. Madje Tacchella ka dhėnė edhe njė fotografi tė kėtij dokumenti nė fac simile, prej sė cilės po e riprodhoj kėtu pėr lexuesin kureshtar, nė librin Gjergj Kastrioti Skėnderbeu dhe papėt e Romės nė shek. XV (Verona 1987).

Tacchella, i cili e ka lexuar dokumentin korrektisht, e ka shoqėruar edhe me kėtė shėnim: "Mė 29 tetor 1463, si ka marrė relacionin prej Martin Muzakės, ambasador i tij pranė Piut II, Gjergj Kastrioti Skėnderbeu, nga Rodoni nė vendin e Shėn Mėrisė, nė prani tė Pal Engjėllit [arkipeshkėv, A.P.] tė Durrėsit dhe tė rajonit ilir, tė Pjetėr Dukės abat i S. Alessandros [Shėn Llezhdrit, a.p.] tė Mullirit [?] nė dioqezėn e Arbanit nė Arbėri, me Vlashin [Biagio] prior i domenikanėve tė Kuvendit tė Shkodrės orator dhe nunc apostullor nė Arbėri, nė prani edhe dėshmitarėsh tė pėrshtatshėm, i jep Martin Muzakės mandatin si prokurator i tiji i posaēėm, pėr tė vajtur te Papa dhe nė Kolegjin e Kardinajve tė mbledhur nė koncistor dhe pėr tė trajtuar ēdo ēėshtje nė lidhje me luftėn kundėr turqve" (f. 56) . Kjo ėshtė, nė tė vėrtetė, dhe asgjė mė shumė pėrmbajtja e dokumentit. Sikurse mund tė verifikohet edhe nė fac simile, nė tė nuk gjendet askund fjala "mbret", as pėr Skėnderbeun, as pėr tjetėr kėnd, pėrpos emėrtimit tė tij "dux", d.m.th kėtu "prijės".

Fjalia e pėrkthyer tandenciozisht nė kėtė tekst, mbi tė cilėn edhe ėshtė ndėrtuar trillimi, ka tė bėjė jo me Skėnderbeun por me noterin qė ka hartuar aktin: "Unė, Johannes Borcius de Grillis, prift i ipeshkvisė sė Durrėsit, notar publik me urdhėr dhe autoritet tė mbretit, firmos tė gjitha kėto dhe secilėn". Pikėsėpari termi "mbret" ("rex", "regii" etj.), si ėshtė dhėnė prej mėtuesve tė "zbulimit" tė tanishėm, nuk lexohet nė fjalinė nė origjinal. Nėse interpretohet ashtu ndonjė nga trajtat e paradigmės sė foljes lat. imperare, qė mund tė shihet nė origjinal, do tė ishte shpėrdorim, duke qenė se imperare do tė thotė thjesht "urdhėroj", "porosis": imperare naves = urdhėroj tė gatiten anijet; imperare pecuniam = vendos taksa; imperare obsides = urdhėroj tė jepen pengje; imperare arma = vė taksė armėsh; imperare equites = vė taksė kuajsh; imperare exercitum = mobilizoj ushtarė; madje imperare arvis = lavroj tokėn etj.

Por, edhe sikur tė pranohej pėr njė ēast pėrkthimi "me mbret" i kėsaj fjalie, kjo nuk do tė lidhej me Skenderbeun. Tė bėsh njė lidhje tė tillė, do tė thotė tė dėshmosh sheshit padije jo vetėm filologjike, por edhe historike, edhe juridike. Sepse pėr kohėn dhe rrethanat nė fjalė dihet qė Durrėsi si qytet ishte zotėrim i Republikės sė Venedikut, e ndėrtuar pėr t'u mbrojtur nga toka, nė tė cilėn tėrhiqej nė rrethana tė skajshme. Po e pėrmend vetėm rrėshqimthi kėtu padijen e mėtuesve tė "zbulimit", ose tė gazetarėve tė informacionit, qė shkruajnė: "Ishte zgjedhur Rodoni, nė jug tė Shqipėrisė, pėr tė nėnshkruar mandatin e mbretit...". Si "nė jug" tė Shqipėrisė?!) Tė shpallurit mbret, nė kohėn pėr tė cilėn bėhet fjalė, parakuptonte procedura tė ndėrlikuara, ceremoni tė posaēme dhe, pėrkatėsisht, dokumentacione tė shtjelluara.

Nė variantin e tij, tė "pėrfoljes" pėr gjasėn e tė shpallurit mbret tė Gjergj Kastriotit nė rrethanat e fillimit tė kryqėzatės sė vitit 1463, Barleti qė ishte bashkėkohės i heroit ka dėshmuar se i njihte sak kėto punė, kur ka shkruar nė Historinė e tij se "qarkullonte fjala" qė papa Piu II, me fillimin e kryqėzatės sė pėrgatititur prej tij, do tė zbriste pėr tė ēuar meshė nė katedralen e Durrėsit, ku do tė shuguronte kardinal ipeshkvin e Durrėsit Pal Engjėlli, ndėrsa Skėnderbeun do ta shpallte "Mbret tė arbėrve dhe epirotėve". (Ja edhe pėr ata qė e duan nė origjinal: "Circumferebatur iam ubuque Pium Pontifice maximo contractis undique viribus et copiis omnium christianorum in unum coactis exppediem advesus Ottomanum egressurum, qui ut primum in Epirum et Albaniam trajecisset in urbe Dyrrachina post rem divinam factum Paulum Angelum ejusdem urbis archiepiscopum de quo supius mentionem fecimus, in culmine praesulatus, et secundam a summo praesulo et Pontifice maximo dignitatem, quam nunc Cardinalatum appellant, insignire atque sublimare, Scanderbegum vero in regem Albanorum et Epirotarum declarare...", Barletius: Historia, XI, 138 verso.)

E kanė pėrsėritur ose pėrforcuar Barletin pėr kėtė tė dhėnė edhe autorė tė tjerė, si Lavardin#8209;i (Histoire, 445). Hopf#8209;i, nga ana a tij, ka mėtuar se ishte Piu II qė i kishte premtuar Skėnderbeut t'i jepte titullin "mbret" (Griechenland, LXXXV, 155). Zinkeisen#8209;i gjithashtu ka pohuar qė Papa t'i kishte premtuar Skėnderbeut personalisht, qysh mė 1460#8209;n, se po tė vinte ai vetė nė Arbėri nė krye tė kryqėzatės, do ta kurorėzonte atė "Mbret tė Epirit, Maqedonisė dhe gjithė Romanisė [Rumelisė]", si dhe do t'i jepte komandėn e ushtrisė qė do tė nisej pėr tė ēliruar Europėn nga "tė pafetė"  (Geschichte, II, 137).

Qė nė kėtė mes tė bėhej fjalė pėr "premtime", kjo mund tė nxirret edhe nga Historia e dokumentuar e Venedikut e Romanin#8209;it: "Nė tė njėjtėn  kohė [1463] Skėnderbeu, i mikluar prej gatitjesh tė mėdha tė Papės dhe tė venedikasve dhe, si mori disa ndihma prej kėtyreve tė fundit, kishte prishur paqen me Mehmetin" (Storia, IV, 322). Por edhe nė Vjetarėt e Raguzės flitet, pak a shumė, pėr diēka tė tillė: "Si vdiq mandej Kaliksti IV [gabim, lexo III, A.P.] pricėrit e sipėrthėnė tė lutur prej Piut II vendosėn t'i qėndronin vendimit tė parė. Komandant i pėrgjithshėm i kėsaj lufte tė shenjtė duhej tė ishte Duka i Burgundjes, ndėrsa flamurmbajtės Gjergj Kastrioti" (Luccari: Annali, 187).

Edhe vetė Barleti, duke folur pėr prishjen e paqes me osmanėt nė vitin 1462 nga ana e Skėnderbeut nė kontekstin e pėrgatitjes sė kryqėzatės kundėrosmane tė Piut II, lė tė kuptohet qė mbi Skėnderbeun tė kenė ndikuar edhe premtime nga ana e Papatit. Por, ndonėse nė tė shumtat e rasteve panagjerist i heroit, Barleti nė kėtė pikė edhe pėr mundėsinė e njė shpalljeje tė tillė nė tė ardhmen shprehej mjaft pėrmbajtshėm se "qarkullonte fjala" ("circumferebatur"). Ai ka formuluar kėshtu njė variant qė, me sa shihet, mbetet ende nė fuqi duke qenė ky maksimumi i informacionit qė mund tė jepet deri mė sot mbi mundėsinė e tė shpallurit "mbret" ("in regem") tė Skėnderbeut nė kontekstin e fillimit tė kryqėzatės sė vitit 1463

Sikurse dihet historikisht, nė verėn e vitit 1464 papa Piu II delte nė Akonė, asikohe port i Shtetit Papnor, pėr t'u vėnė nė krye tė nisjes tė "kryqėzatės" me flotėn qė do tė mblidhej aty dhe do tė lundronte pėr Raguzė, ku duhej tė bėhej takimi me mbretin e Hungarisė dhe me Skėnderbeun dhe ushtritė e tyre pėrkatėse (Pastor: Geschichte, II, 674). Flota, nė tė vėrtetė nuk u mblodh kurrė. Qe e gjitha njė aventurė qė pėrfundoi nė mėnyrė tė trishtme. Papa vetė vdiq aty, nė portin e Ankonės. Sė toku me tė, si thuhet, vdiq edhe kryqėzata e tij por, njėherėsh, edhe ėndrra pėr shpalljen e Skėnderbeut "mbret" dhe Pal Engjėllit "kardinal". Ky ėshtė kufiri qė e pengon variantin popullor tė Skėnderbeut "mbret" tė kalojė edhe nė shkencėn e historisė duke e veēuar kėshtu legjendėn nga historia.

Nė fund njė thirrje: tė gjitha ata qė mund tė kenė pėr duarsh dokumente nė tė cilat Skėnderbeu tė rezultojė i shpallur "mbret" apo "perandor" apo "papė" etj., as ka mundėsi t'i nxjerrin sheshit kėsi dokumentesh, nė vend qė tė "zhgėnjejnė" oreēast pritjen e publikut pėr befasime tė tilla me "arkiva sekrete"?    

Shkrimin pėr botim nė Trepca.net e dėrgoi mė 12 tetor 2003 , z. Ēerēiz Loloēi.


 Copyright©2000-2003 Trepca.net - Tė gjitha tė  drejtat e rezervuara.